Facebook

A Kalocsa-Paks között épülő új Duna-híd ferdekábeleinek előkészítő munkái

2024.01.24.

Sorozatot indítunk és három cikkben szeretnénk bemutatni a Kalocsát Pakssal összekötő, jelenleg építés alatt álló, új Duna-híd ferdekábeles munkálatait az előkészítéstől a beépítésen át a befejező munkákig.

Első cikkünkben az előkészítési munkákat foglaljuk össze, ami egy nagyon jelentős része volt a projektnek és nagyfokú átgondolást igényelt a szerelési munkák minél zökkenőmentesebb megvalósítása érdekében.

1. kép

Az új Kalocsa-Paks között épülő Duna-híd ferdekábeleinek előkészítő munkáit már 2020-ben megkezdtük ekkor még főleg belső egyeztetések formájában. A csapatunk büszkén vállalta a kihívást, hiszen már számos hasonló rendszert sikeresen kiépítettünk az országban, mint például a Komárom-Révkomárom közötti új Duna-hídon, az M0 autóút Északi Szektorában található Megyeri-hídon, az M44 autóút Tisza-hídján, a békéscsabai Orosházi-úti felüljárón de ilyen technológiával épültek a dunaújvárosi Pentele-híd kábelei is. Ugyanakkor nagyon izgatottak is voltunk, mert ez volt az első ferdekábeles munkánk, amit "egyedül" csinálhattunk az Anyavállalat jóváhagyásával de nem bevonva őket a helyszíni megvalósításba.

Az előkészítő munkák mozgalmasabb része 2021-es év során zajlott, melynek első lépései a technológiai folyamatok meghatározása és szükséges beszállítók kiválasztása.

A technológiai folyamatok tervezése mindig az adott híd jellemzőihez és építési technológiájához alkalmazkodik, egyedi megközelítést követve. Bár a ferdekábel beépítés bizonyos részfolyamatainak szigorú belső előírásokat kell követnie, a teljes folyamat összeállítása komoly átgondolást és tervezést kíván. Megrendelőnkkel és a híd tervezőivel közösen többszöri és hosszas egyeztetések után, mindenki igényét figyelembe véve kell kialakítani a megfelelő technológiai lépéseket. Az egyik kulcsfontosságú szakasz ferdekábelek beépítése kapcsán a pászmák befűzése a már elhelyezett védőcsőbe, melyet többféle módon lehet megvalósítani. Az optimális eljárást a híd sajátosságai alapján kell meghatározni.

A Kalocsa-Paks Duna-híd projekt esetében a szigorú ütemterv, a rövid kábelhossz és a link elembe beépítendő felső lehorgonyzás miatt a pászmák előzetes leszabása és tolással végzett fűzése lett kiválasztva mint kábelbeépítési technológia. Ez a döntés kiemelkedő fontosságú volt az előkészítés folyamatában, mivel meghatározta milyen speciális eszközök és gépek szükségesek a projekt sikeres végrehajtásához. Tekintve hogy a cégcsoportnak számtalan ferdekábeles projektje zajlik egy időben a világ különböző pontjain a gépek, feszítő berendezések lefoglalása évekkel korábban meg kell hogy történjen.

Ugyan rövidek a kábelek és úgy döntöttünk, hogy az első időszakban kézzel történik majd a pászmák fűzése, de kirajzolódott az is, hogy a kézi fűzésről 3., 4. szint körül át kell majd állnunk a gépi fűzésre, ami jelentős technológia váltást jelent és szintén átgondolást igényel már az előkészítő munkák során, hiába lesz majd hónapokkal a munkák megkezdését követően.

A technológiai tervezéssel párhuzamosan megkezdtük a szükséges dokumentáció (tervrajzok 31 db, anyagbemutatások, technológiai utasítás 6 db, anyaglist 9 db, specifikáció 5 db, 12 féle jegyzőkönyv melyekből összesen 1000 db készült) előkészítését is és természetesen folyamatosan zajlik a kommunikáció a beszállítókkal is, akik igaz részben cégcsoporton belüli partnerek, de a kapacitáslekötések és magas minőségi követelmények érdekében szoros kapcsolattartást és gyakori egyeztetéseket igényelnek.

Kihiívást jelentett a vandalizmus elleni csövek és iránytartó csövek beszállítójának megtalálása a magas szintű belső előírásoknak történő megfelelés miatt és mert a korábbi partnerrel nem voltunk megelégedve. Ugyanakkor a Környezetvédelmi arany szabályainknak megfelelően előtérbe helyeztük a minél közelebbi beszállítók megtalálását is.

A korábban megszokottaktól eltérően már az előkészítés alatt be kellett nyújtanunk jóváhagyásra szinte az összes anyagminősítésre vonatkozó dokumentációnkat, teszteket és vizsgálati eredményeket. Idő közben kiadásra került az új fib Recommendation Bulletin no. 89., melyhez igazodnunk kell az engedélyekben is, így szükségessé vált a rendszer Nemzeti Műszaki Értékelésének módosítása.

Mivel a kábelek szerelését jelen cikk írásakor már befejeztük, le tudjuk vonni a következtetést, hogy ugyan nem minden úgy történt, ahogy azt az előkészítés alatt kitaláltuk, és hogy voltak folyamatok, melyeket felül kellett vizsgálnunk a helyszíni szerelés során, de azt büszkén leírhatjuk, hogy nagyon alapos és rendkívül átgondolt előkészítést végzett a csapat, aminek köszönhetően az elvárásoknak megfelelően és rugalmasan tudtunk haladni mindenki megelégedésére.

Következő cikkünkben a helyszíni munkákat, a ferdekábelek szerelését mutatjuk majd be.

(1. kép: NIF Zrt. (az Éptési és Közlekedési Minisztérium jogelődje))

vissza