Facebook

Komáromi új Duna-híd

2019.08.16.

Komáromi új Duna-híd

A Pannon Freyssinet Kft történetének legnagyobb megrendelését nyerte el a Komáromban épülő új Duna-híd megvalósítása kapcsán.



.

Cégünk megbízásában készül:

  • árbóc feszítése a medernyílás szerelése alatt
  • merevítő tartó lekötése a 4. és 5. pillérnél
  • pilon belső utófeszítése
  • saruk
  • dilatációk
  • ferdekábelek 
  • hidraulikus lengéscsillapítók a mederhídon (TMD-Tuned Mass Damper)
  • monitoring rendszer kiépítése

A medernyílás szereléséhez egy ideiglenes ferdekábeles felfüggesztés (árbóc) szükséges, amíg el nem készül az első ferdekábelek megfeszítése. Az árbóc szerelési, feszítési munkái augusztus hónapban várhatóak.

A ferdekábeles rendszer felemelkedést eredményez a hídpályában, ezért a 4. és 5. pillérnél is le kell kötni a merevítőtartót. A lekötés Freyssibar rudak és állítható, villás lehorgonyzású feszítő rudakal történik. A feszítő rudak átmérője 85 és 60 mm. Szerelés és feszítés szintén augusztusban várható.

A hídon összesen 12 darab Freyssinet gömbsüveg saru kerül beépítésre. A fix saru a 3 sz. pilléren, a pilon alatt kerül lehelyezésre, a sarura jutó függőleges teher 13 000 kN, a saru súlya 2 tonna. A legnagyobb saruk a 2. és 4. sz. pilléren kerülnek elhelyezésre. Függőleges terhelés 15 000 kN, a saruk súly darabonként 4,5 tonna. Különlegesség a hídon, hogy a szlovák szabványoknak megfelelően a sarukat elektromos szigeteléssel kell ellátni, aminek teljesítéséhez egy speciális sarualáöntő anyagot használunk. A 3-6 pilléreken 2019-ben, az 1-2 pilléreken majd 2020-ban kerülnek beépítésre a saruk.

A Freyssinet által gyártott Freyssimod lamellás dilatációk várhatóan az év végén és a jövő év elején kerülnek beépítésre.  A legnagyobb dilatációk 5 és 6 lamellás, gerendás kivitelűek. Különlegesség a hídon, hogy a Szlovák szabványoknak megfelelően a dilatációknak is elektromssággal szemben szigeteltnek kell lenniük.

A ferdekábeles rendszer a Freyssinet által gyártott H2000 típusú kábelekkel készül és a Freyssinet által szabadalmaztatott Isotension® eljárással kerül megfeszítésre.

Összesen 32 db kábel készül, a pászmaszámok 43, 55 és 85 db pászma kábeleként. A legrövidebb 85 m, a leghosszabb 232 m hosszú. Minden kábelen elhelyezésre kerül lengéscsillapító berendezés.

A ferdekábelek előkészítő munkáit június hónapban megkezdjük, az első kábelek emelése várhatóan szeptember elején fog megtörténni.

A ferdekábelek szerelésével párhuzamosan kerül beépítésre a pilon belső utófeszítése is. A rendszer ugyanaz mint a ferdekábeleknél, H2000 típusú kábelek, Isotension® eljárással feszítve. A pilonban 8 db 19 pászmás kábel készül, melyek szerepe a pilon stabilizálása, pilonalak esetleges korrigálása a feredkábelek megfeszítése után.

A merevítőtartó esetleges lengéseit hivatott csillapítani az úgynevezett TMD szerkezet, melyet magyarul hidraulikus tömegcsillapítónak, lengéscsillapítónak fordíthatunk. A 6 db csillapító egyenként 5 tonna, és a medernyílásban a merevítőtartó aljára kerülnek elhelyezésre már a ferdekábelek szerelése közben.

A monitoring rendszer részeként elhelyezésre kerül egy meteorológiai állomás, melynek része szélsebesség mérő, csapadék mérő, környezeti hőmérséklet és jegesedés mérő szenzor. Továbbá felszerelünk 7 db kétirányú gyorsulásmérőt, 10 db sauelmozdulás mérőt, 3 db hőmérséklet mérő, 4 db kábelerőmérő cellát és 1 db videókamerat.

A monitoring rendszer kiépítésével az Üzemeltető valós idejű eredményeket kap a hídról, melyeket Freyssinet társvállalata a Sixense által fejlesztett és üzemeltetett EverSense® szoftver felületen bármikor elérhet. A rendszer riasztásokkal van felszerelve, tehát ha egy beállított értéknél nagyobb eltérés tapasztalható, riasztást küld a kijelölt személyeknek.

A monitoring rendszer telepítése megkezdődik a ferdekábelek szerelésénél a kábelerőmérő cellák felhelyezésével.

A feladataink megvalósításában segítségünkre van Anyavállalatunk, ahonna magasan képzett és tapasztalt mérnökök vannak jelen a munkaterületen június óta.

vissza